Audioknihy lidem zpříjemňují zdlouhavé činnosti

05.02.2024
Desátý Velký audioknižní průzkum ukázal, že popularita audioknih stále roste. Lidé si díky nim užívají příběhy i v situacích, kdy by čtení jinak nebylo možné, a zpříjemňují si tak čas při uklízení nebo za volantem.

Také koncem roku 2023 jsme se v Audiolibrixu podívali na zoubky audioknižnímu trhu v Česku a na Slovensku. Už podesáté jsme mezi lidi pustili Velký audioknižní průzkum.

Vyplynulo z něj mnoho zajímavých i překvapivých závěrů. Dozvěděli jsme se, při jakých činnostech si posluchači vychutnávají audioknihy nejraději, zda využívají zrychlené poslouchání a co jim pomáhá při výběru toho správného příběhu.

Kdo by se těšil na uklízení?

Audioknihy jsou skvělou formou relaxu. Po dni stráveném u počítače nebo na nohách je představa sednout si na gauč, zavřít oči a ponořit se do audio příběhu opravdu lákavá.

Více než 25 % respondentů uvedlo, že audioknihu poslouchá právě v čase oddychu nebo při usínání.

Z průzkumu však vyplynulo, že mnoho lidí poslouchá audioknihy také při jiných činnostech – především při takových, které mohou být zdlouhavé nebo dokonce samy o sobě nepříjemné. Téměř 20 % lidí poslouchá při domácích pracích, jako je uklízení nebo vaření. Dobrý příběh dokáže vytrhnout z každodenního kolotoče povinností a nudné činnosti jdou najednou od ruky bez toho, aby si to člověk vůbec uvědomoval.

Dalších 23 % posluchačů si audioknihy vychutnává při cestování autem nebo MHD. Namísto bezmyšlenkovitého koukání ven z okna či na displej telefonu tak můžou využít volné chvíle na hodnotnou zábavu či seberozvoj. Audioknihy zabaví také menší děti, pro které by mohly být delší cesty namáhavé.

Díky audioknihám lidé více čtou

I když ne každý uznává audioknihy jako plnohodnotnou formu čtení, nezpochybnitelně pomáhají lidem více číst. Zmiňované uklízení, vaření či řízení znemožňují čtení tištěné knihy a ani sportování či vycházky s kočárkem nejsou činnosti, které člověk běžně zvládne s knihou v ruce.

Nejvynalézavější knihomolové si čtením vyplňují každou možnou volnou chvilku, od sezení v tramvaji až po pobyt na toaletě. Běžní smrtelníci si však na čtení musí vědomě vyhradit čas a prostor – jinak se lehko stane, že jim po celém dni zbyde energie sotva na pár stran před spaním.

Audioknihy však přináší revoluční formu čtení, která je mnohem méně ohraničená časem a prostorem. Až téměř 58 % lidí v našem průzkumu uvedlo, že se jim díky audioknihám daří celkově číst více.

Není to jen o efektivitě, posluchači si audioknihy rádi vychutnají

Poslouchání audioknih při jiných činnostech rozhodně prospívá efektivitě. Stačí hodinka denně a mimo uklizené skříně jste se ještě naučili něco nového nebo se posunuli v napínavé zápletce. A pokud chcete stihnout ještě víc, existuje přece zrychlené poslouchání, takže za hodinku se toho člověk dozví řekněme dvakrát víc.

Překvapivé proto je, že možnost zrychleného poslouchání využívá jen okolo 9 % respondentů. 

Až 90 % naopak poslouchá audioknihy bez změny rychlosti, díky čemuž si nejen mohou více vychutnat příběh, ale také mistrovské načtení interpretem či celkové zpracování nahrávky.

Na čí názor lidé dají při výběru?

V průzkumu jsme se ptali, co nejčastěji určuje, zda titul poputuje do košíku. Podle výsledků nejvíc převáží autor předlohy (u 18 % respondentů), potom anotace a recenze (po 17 %), žánr (16 %), ukázka (necelých 13 %) a důležitý je také výběr interpretů, kteří audioknihu načetli (více než 11 %).

Zajímalo nás, zda je pro lidi směrodatné doporučení od známých osobností nebo médií, která jsou často součástí anotace. Pro více než 46 % respondentů není až tak důležité doporučení populární osobnosti. Recenze ostatních uživatelů, kteří audioknihu hodnotili, jsou nápomocná vždy nebo někdy až pro 90 % zákazníků.

Lidé též sami rádi audioknihy hodnotí (64 % respondentů) a jejich hlavní motivací je právě pomoci dalším zákazníkům při rozhodování.

Audioknihovnám vládne napětí

Oblíbené žánry byly v průzkumu zastoupené poměrně rovnocenně, ale jeden mezi nimi výrazně vyčníval. Přibližně 16 % posluchačů fandí detektivkám.

Říkají to také statistiky za rok 2023, ve kterých tvoří detektivky až téměř čtvrtinu celkových prodejů audioknih. V první desítce nejprodávanějších audioknih se ocitlo 5 titulů ze žánru detektivky a z deseti nejprodávanějších autorů se devět věnuje tomuto právě žánru.

Pokud vás zajímají také další údaje a zjištění, kompletní výsledky Velkého audioknižního průzkumu 2023 najdete na této adrese: https://go.audiolibrix.com/audioknizni-pruzkum-2023

O průzkumu

Velký audioknižní průzkum, který každoročně pořádá společnost Audiolibrix, si klade za úkol zmapovat jak audioknižní trh, tak návyky samotných posluchačů. 10. ročníku se zúčastnilo 6458 respondentů, čímž si drží pozici největšího audioknižního průzkumu jak u nás, tak v celé Evropě.

O společnosti Audiolibrix

Audiolibrix je jedním z největších digitálních distributorů audioknih, který provozuje stejnojmenný e-shop s možností výhodného předplatného a komplexním věrnostním programem. Velký audioknižní průzkum realizuje již od roku 2014.

Zdroj textu a fotografií: TZ Protext ČTK a Audiolibrix.com