doc. ak. soch. František Pelikán o scifi autu Yo!
Rozhovor s vedoucím tvůrčího týmu studentů Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara
V pátek 13. 2. byl za velké pozornosti médií pokřtěn elektromobil Yo! a motokára W!NG, vozidla na elektrický pohon z dílny studentů Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara. Ti pracovali pod vedením doc. Františka Pelikána na designu obou vozidel, připravili i dokumentaci pro výrobu jednotlivých dílů z laminátu. Podvozek elektromobilu vyrobili studenti Fakulty strojní pod vedením doc. Josefa Formánka.
Čistý a jednoduchý design ocenil i host slavnostního křtu, renomovaný italský designér Maurizio Corbi, který již dvacet let působí u turínské automobilky Pininfarina. Corbi na FDU vedl dvoudenní workshop zaměřený právě na automobilový design.
Vznik elektromobilu sponzorsky podpořila Škoda Auto, a.s.
Dne 17.3.2015 otestovali elektromobil Yo! redaktoři scifi portálu VANILI.cz. Tímto děkujeme panu Danieli Hájkovi a panu docentovi Pelikánovi za pohodovou testovací jízdu a za příjemné povídání o unikátním voze z dílny ZČU v Plzni.
K čemu elektromobil slouží? Jde primárně o projekt propagující um studentů ZČU?
V současné době, v roce 2015, kdy Plzeň je hlavním městem evropské kultury opravdu slouží hlavně k propagaci naší fakulty, k propagaci umu studentů oboru Design, k propagaci ZČU. Dalším, dle mého důležitějším a významnějším důvodem byla snaha nabídnout studentům možnost vyzkoušet si na vlastní kůži, v čase studií, tedy v čistě akademickém prostředí, schopnosti řešit úkol, který svou extrémní náročností je výsostně profesionální doménou. A to, že studenti úkol zvládli, a myslím, že na vysoké úrovni, je pro ně určitě dobrým zadostiučiněním
Jak dlouho jste vůz vytvářeli?
Studenti na projektu začali pracovat na jaře 2014. Finální termín byl znám od počátku, a byl jím 16. leden 2015, den oficiálního zahájení roku hlavního města evropské kultury v Plzni. Celkem tedy okolo ¾ roku.
Jaké je budoucí využití elektromobilu?
Provedení elektromobilu, které zde vidíte, považuji za jakýsi první vývojový stupeň, na který by měly navazovat další vývojové varianty, a to ve třech až čtyřech směrech. Všechny konkrétní možnosti zde zatím uvádět nemohu. Jedna z cest je určitě ve zlepšení jízdních výkonů podvozku, spolu s lepším pohodlím a bezpečností posádky. Technicky to lze zabezpečit použitím koncepce podvozku terénních bugin 4x4. Dovedu si představit i jednodušší konstrukční provedení podvozku 4x2 , které by mohly využívat např. cestovní kanceláře v rekreačních lokalitách. Co se týká případného užití nového designu, studenti nemají žádné omezení. Technologicky jsme limitováni "pouze" využitím pokud možno co největšího počtu dílů, resp. vyrobených forem. Nově vytvořené návrhy zaujmou nejvíce novým řešením blatníků a plně funkčním bezpečnostním obloukem. Ač se to původně nezdálo, jako nejobtížnější, z důvodu specifiky užití, se ukazuje aplikace této karosérie pro čistě golfový vozík. Přesto se studenti snaží i toto obtížné téma řešit.
Obsahuje elektromobil technologie či prvky "z budoucnosti"?
V tomto provedení nikoliv a v této prvotní fázi to ani nebyl náš záměr. Úkol, který stál na začátku před studenty, bylo vytvořit tvarově a technologicky jednoduché vozidlo, přesto dostatečně elegantní, originální a tvarově nápadité. Dle odborných reakcí, se studentům toto podařilo. Myslím si ale, že jeho ambice jsou mnohem vyšší, a v jedné uvažované variantě podvozku se technologii budoucnosti docela blízko přibližujeme. V náznaku to můžete vidět na jedné z kresebných skic.
Může si tento model někdo koupit a za jakou cenu?
Zatím nikoliv. Ale dovedu si představit, že právě varianta pro rekreační využití, nebo i pro teenagery, by mohla mít šanci v malosériové výrobě.
Jaké jsou technické parametry elektromobilu Yo? Maximální rychlost? Dojezd na jedno nabití? Jak dlouho se nabijí baterie?
Provedení, které zde vidíte, má doporučenou nejvyšší rychlost 50km/hod. Dojezd je 50km, při využití "full packetu baterií" pak 100km. Při rychlo nabíjení: 1 hodina =100%, 30 min na 80%.
Může se s vozem jezdit po veřejných silnicích? Má vozidlo STK, emise a technický průkaz jako ostatní auta?
V tomto provedení zatím ne, po doplnění předepsaným osvětlením by to mělo být možné.
Jaká je výrobní značka?
Karosérie vznikla na FDU, takže Design by FDU. Podvozek dodala strojní fakulta. Pro nás je to prostě Yo!
Jaké jsou z ČR a především ze světa ohlasy na vyrobený vůz?
Vesměs kladné. Kolegové designéři z automobilové branže se vyjadřují kladně. A to jak z ČR tak i ze zahraničí. Italský designer Maurizio Corbi, který přes pětadvacet let pracuje v turínské designerské firmě Pininfarina a na naší fakultě měl několik přednášek, při slavnostním křtu automobilu o něm prohlásil: "Jeho design je čistý, jednoduchý, linie jsou krásné". "Rozhodně se mi líbí. Dobrá kvalita, profesionální úroveň. Jde o velice ikonický čistý design".
Pokud byste zapůjčili Váš pěkný futuristicky designový vůz pro natáčení filmu. Jaký film by to měl být?
Za sebe si myslím, že nejblíže by to mohl být právě scifi film. Některé návrhy naznačující tuto cestu už existují.
Mohou se fanoušci elektromobilu z řad veřejnosti ve voze svézt?
Ano, po domluvě myslím bez problémů.
Jaký další zajímavý promo projekt připravujete?
Kromě dalšího vývoje vozítka Yo!, mají studenti zadány další projekty - mírně naznačím, spíše "visionářského" zaměření. Další možnost se studentům otevírá o prázdninách, pokud se zúčastní našeho prázdninového "Artcampového" kurzu automobilového designu, který povede designér z Itálie. Rádi bychom tyto aktivity propojili v nějaký smysluplný projekt, který by mohl vyústit opět v reálné "plzeňské" vozidlo. Proč zdůrazňuji "plzeňské"? Plzeň má totiž ne nevýznamnou automobilovou historii. Meziválečná licenční výroba Hispano Siuza, věhlasná karosárna Václava Brožíka, z nedávné doby známe mnoho závodních konstrukcí Metalex, užitkový vůz Beta, sportovní Gordon, na univerzitě vzniklé dva monoposty Formula Student, aplikace elektropohonu na existující vozy, elektro-chopper atd. To je myslím příjemná společnost pro naše Yo!.
Děkuji za rozhovor!
Foto: Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara (www.fdu.zcu.cz)
Děkujeme za souhlas použít foto z webu ZČU.
Autor rozhovoru: Jan Vavřička.
Poznámka redakce: pokud máte rádi moderní elektromobily a chtěli byste se svézt v nejnovějším modelu, tak vám tato: půjčovna Tesla přijde vhod.