Elektromobily: jaké jsou jejich výhody a nevýhody a je jim přizpůsobená infrastruktura v České republice?
Elektromobily jsou auta budoucnosti, od roku 2035 by se měli v rámci Evropské unie začít prodávat už jenom elektromobily a výrazně tak vytlačit auta se spalovacími motory z českých silnic. Už dnes můžete na silnicích potkat mnoho elektromobilů.
Je jim ale dostatečně přizpůsobená infrastruktura? A proč jsou elektromobily tak oblíbené? Na to se společně podíváme v tomto článku.
Co je to elektromobil?
Jaké auto ale můžeme označit za elektromobil? Nemusí se totiž jednat pouze o plně elektrické vozy. Elektromobilem jsou i vozy hybridní, které místo spalování benzinu nebo nafty využívají elektřiny a také všechny vozy, které využívají elektromotor nebo trakční motor.
TIP: Ať už máte hybrida, elektromobil nebo konvenční auto, nezapomínejte na povinnou výbavu.
I když existují různé typy elektroaut, jedno mají společné, všechny jsou poháněny elektromotorem a důležitou součástí jsou tak baterie, které musí být pravidelně dobíjeny. Tato baterie je obvykle umístěna v podlaze elektromobilu.
Jaké typy elektrických vozidel jsou k dostání?
Elektrické automobily lze dále dělit a to například podle toho, kolik elektrické energie spotřebovávají. Rozlišujeme proto:
- bateriová elektrická vozidla BEV - plně elektrická vozidla bez benzinového motoru, nevypouští žádné škodlivé emise do ovzduší
- plug-in hybridní elektrická vozidla PHEV - kombinují baterii, elektromotor a úsporný motor na běžné palivo
- hybridní elektrická vozidla HEV - hybridní vozidla jsou poháněna jak naftou či benzínem, tak elektřinou
Jaké výhody elektromobil má?
Elektromobily mají samozřejmě své výhody a nevýhody. Nejprve se podíváme na zoubek výhodám těchto elektrických vozů.
Ekologický provoz
Právě ekologický provoz je důvodem, proč se o elektromobilech hovoří jako o vozidlech budoucnosti a proč mají tak velkou podporu od Evropské unie. Během jízdy elektromobil produkuje téměř nulové emise oxidu uhličitého.
Na druhou stranu lze namítat, že při výrobě elektromobilu dochází k vysoké energetické náročnosti, dokonce leckdy vyšší než při výrobě klasického vozu. Automobilky se však snaží tuto energetickou náročnost různě kompenzovat, například využitím tzv. zelené elektřiny.
"Inspirujte se: Zelená budoucnost je v dnešní době u mnohých na prvním místě. I to je důvod stále větší popularity elektromobilů. Chcete udělat pro planetu ještě víc? Začít můžete i ve svém šatníku. Dejte přednost slow fashion módě nebo navštivte značkový second hand."
Co je to zelená elektřina?
Jako zelenou elektřinu lze označit energii, která je vyrobena z obnovitelných zdrojů. Jedná se tedy o elektřinu získanou ze solárních, větrných, vodních nebo bioplynových elektráren.
Levný provoz
Další výhodou je levný provoz elektromobilu v porovnání s běžnými vozy. Na druhou stranu je levný provoz často vykoupen vyšší pořizovací cenou automobilů. Levnější provoz automobilu je také zajištěn díky snazší údržbě. U elektromobilů odpadá řada úkonů v rámci základní péče o auto, jako je například pravidelná výměna oleje a další.
Jednoduché ovládání
Dále je třeba zmínit také jejich jednoduché ovládání, elektromobily totiž nemají klasickou převodovku a jejich jízda je tak velmi plynulá. Jediné, co se musíte v elektromobilu naučit je práce s tzv. rekuperací, zpomalováním po uvolnění plynu. Jinak by se dalo říct, že se ovládá podobně jako dětské auto - stačí stlačovat brzdu nebo plyn a točit volantem.
Tichý provoz
I když sedne do elektromobilu naprostý laik, který autům absolutně nerozumí, velmi brzy si všimne tichého provozu, který elektromobily nabízí. Elektrický motor totiž vůbec není tak hlučný, jako je tomu u běžných aut. Navíc elektromobily často bývají doplněny o další odhlučňovací prvky.
Jaké nevýhody má elektromobil?
Objevuje se ale také mnoho nevýhod, na kterých by se do budoucna mělo ještě zapracovat, alespoň tedy tam, kde to jde. Jaké jsou ty největší nevýhody pro uživatele elektromobilů?
Cena
Vysoká pořizovací cena je nejčastěji to, co Češi uvádí jako odrazující na elektrických vozech. Ceny těchto vozů však postupně klesají, ten nejlevnější model dostupný v Česku, Dacia Spring Electric, můžete pořídit za cenu okolo půl milionu korun. U většiny se však cena pohybuje kolem milionu. Nejoblíbenějším modelem v Česku je Nissan Leaf, který stojí okolo 950 000 Kč. Vysokou pořizovací cenu ale mohou kompenzovat dotace, které stát poskytuje jak na nové elektromobily, tak i dobíjecí stanice. Pro dobíjecí stanice u rodinného domu je to až 30 tisíc korun. Finanční příspěvek na nákup elektromobilů bohužel stále mohou čerpat jen podnikatelé a firmy.
Omezený dojezd
Překážkou pro mnoho kupců je také omezený dojezd, dnes většina elektromobilů s pořizovací cenou okolo milionu má dojezd zhruba 400 km. U levnějších modelů je dojezd ještě menší, jedná se totiž převážně spíše o městská vozítka.
Mohlo by vás zajímat: Městská auta jsou v zimě vystavována přílišnému působení posypové soli. Chraňte své auto před jejími nežádoucími účinky – pravidelně jej umývejte a používejte pouze aktivní pěnu určenou na mytí auta.
Délka nabíjení a tankování
Další nevýhodou je délka nabíjení a tankování. Z klasických aut jsou lidé zvyklí zastavit na pumpě a během pár minut natankovat a pokračovat v jízdě. U elektromobilu se však nabíjení protahuje na několik desítek minut.
Dostupnost dobíjecích stanic
Pravdou je, že dobíjecí stanice nemají v České republice tak dobře pokrytou síť jako třeba benzínové pumpy, což může být pro uživatele elektrických vozů celkem problém. Dnes se v České republice vyskytuje několik stovek těchto dobíjecích stanic. Realita by se však měla na základě rozhodnutí Evropské unie změnit. V roce 2030 by mělo být v České republice těchto stanic mnohem více, asi 35 000. Pořídit si nabíječky pro elektromobil můžete navíc i domů.
Omezená nabídka elektromobilů
Omezená nabídka elektromobilů v České republice je dalším důvodem, proč lidé stále častěji upřednostní klasický automobil se spalovacím motorem. Dostupnými elektromobily v Česku jsou buď malá městská vozítka nebo drahá luxusní auta. Nabídka klasických rodinných aut? Rozhodně menší.
Je infrastruktura v Česku pro elektromobily dostačující?
Protože se plánuje stále větší podpora elektromobilů, nabízí se také otázka, zda-li je infrastruktura v Česku pro elektromobily dostačující. Odpověď je jasná: NE. Co se týče kvality silnic, Česko výrazně zaostává ve světovém žebříčku. A když se na české silnice vydáte, asi se tomu ani nepodivíte.
Jak české silnice pro elektromobily do budoucna vylepšit?
První, co je třeba vyřešit je rozhodně dostupnost nabíjecích míst, o které jsme se vám již trochu zmiňovali. Mnoho zemí však řeší podobný problém a postupně se bude pracovat na výstavbě dobíjecích stanic. Je tu však ještě jeden revoluční způsob dobíjení, jehož koncept využívá rozšířené a virtuální reality v autoprůmyslu. Jde o tzv. elektrickou silnici. Jedná se o Electric Road System, který by umožňoval dynamické nabíjení přímo za jízdy ze silnice, což by výrazně zkrátilo čekací dobu při dobíjení a rozšířilo dojezdovou vzdálenost. Právě tento systém je testován na úseku silnice ve Švédsku. Je však třeba si uvědomit, že pokud by měly být elektrické silnice do budoucna dostupné i v Česku, znamenalo by to úpravy stovek, ba i tisíců kilometrů silnic.
Zajímavost: Věděli jste, že ženy postupně přebírají vedoucí úlohu ve virtuální realitě?
Alena Mrvíková, PoctiveSEO.cz
Zdroj fotografie: Unsplash
Komerční sdělení.