Je ChatGPT pro SEO užitečný pomocník, nebo jeho tichý zabiják?
Bude ChatGPT pro SEO specialisty skvělým parťákem a neocenitelným pomocníkem, nebo kvůli jeho používání SEO úplně ztratí význam? To a další palčivé otázky ohledně používání generativní AI v souvislosti se SEO vám zodpovíme na následujících řádcích.
Dnes si pravděpodobně umíme jen těžko představit život bez vyhledávání na Googlu. Zvykli jsme si dostat odpovědi na otázky, které nás napadnou, během pár vteřin namísto složitého hledání v knihách. Mnohdy se ale v nepřeberném množství informací začínáme ztrácet. Možná i proto se hlavní hvězdou internetové scény pomalu ale jistě stávají generativní AI v čele s OpenAI chatbotem ChatGPT a vyhledávačem Bing.
Na vyhledávání na Googlu jsme už moc líní
"Googlování" informací je na denním pořádku každého z nás. Proto je Google extrémně důležitý kanál i pro podnikatele a marketéry, kteří díky SEO dostanou váš web, článek nebo e-shop na přední příčky vyhledávání. Pro vás jasné vítězství. Ale pro běžné uživatele, kteří hledají odpověď na svoje otázky někdy tvrdý boj. Proč?
Vzhledem k tomu, kolik firem pracuje s klíčovými slovy, aby ukořistilo nejlepší místa ve vyhledávači, vám mnohokrát na předních pozicích vypadne článek plný obecných plků a žádných užitečných informací – jen proto, že je napěchovaný klíčovými slovy.
(Nejen) kvůli tomu OpenAI chatbot ChatGPT upoutává
takovou pozornost. Když mu položíte otázku, nemusíte se následně probírat
výsledky ve vyhledávání a hledat odpovědi z více zdrojů. OpenAI
chatbot to udělá za vás. Projde relevantní texty a vytáhne z nich užitečné
informace během pár vteřin, aniž byste museli otevřít Google.
Zanikne oblast SEO?
Zde tedy vzniká otázka, zda SEO, které se zaměřuje na doposud běžné vyhledavače, bude mít ještě nějaký význam. Budeme časem všechno hledat jen přes generativní AI a na Google úplně zapomeneme? Je to možné. Ale stále je to hudba budoucnosti. OpenAI chatbot ChatGPT ani Bing nejsou neomylní a není výjimkou že odpovědi, které generují, jsou chybné nebo mají výrazné nedostatky (alespoň prozatím).
Informace, které vám umělá inteligence nabídne, tedy stejně ve finále musíte ověřit. Jak? Pravděpodobně na Googlu, kde pořád hraje SEO zcela zásadní roli. Takže ne, na SEO nemá smysl se vykašlat a propustit všechny SEO specialisty. Místo toho přetavte potenciálního nepřítele v užitečný nástroj, který využijete ve svůj prospěch. Zní to ďábelsky? Možná ano.
Využijte umělou inteligenci ve svůj prospěch
V oblasti SEO i copywritingu vám může OpenAI chatbot ChatGPT nebo Bing výrazně usnadnit práci, ale ještě tyto pozice zcela nenahradí. AI copywriting je pořád tak nějak polovičatý. K dosažení dobrých výsledků musíte AI dát velmi přesné instrukce, jak má výstup vypadat, poté text projít, "učesat" a provést faktickou kontrolu údajů.
Je ale skvělým pomocníkem a partnerem pro brainstorming, kdy rozvine vaše nápady, nabídne vám alternativy k vašim myšlenkám a pomůže vám se strukturou textu.
V SEO ho využijete především ke generování klíčových slov, kterými prošpikujete článek a webovou stránku, abyste uživatelům vyskakovali na předních pozicích. Místo dolování dat v třeba Marketing Mineru nebo Collabimu se na ně můžete jednoduše zeptat ChatGPT.
Umí vám také poradit, jaký obsah na váš web vytvořit, aby byl relevantní k vygenerovaným klíčovým slovům. Tím vám usnadní tvorbu obsahové strategie a textaci webových stránek. Pomůže i s tvorbou metadat.
S jeho pomocí také získáte statistiky a data, která vám ulehčí analýzu úspěšnosti webových stránek.
Je to dobrý sluha, ale špatný pán
Když to tedy vezmete za správný konec, OpenAI chatbot vám může ušetřit práci nebo vám pomoci s inspirací ve chvíli, kdy sama nepřichází. SEO specialistům AI usnadní analýzy, ale úplně je nenahradí – podobně jako kalkulačka nenahradí účetní.
V dohledné době pravděpodobně ani nezpůsobí zkázu celého dosavadního systému vyhledávání a SEO zcela nezmizí. Za deset let budeme možná mluvit jinak, ale zatím nepanikařte. Věnujte se SEO se stejným zápalem jako doposud, na pomoc si klidně přizvěte umělou inteligenci, ale pamatujte že SEO specialistou jste tu pořád vy.