Nejznámějšími českými influencery jsou nadále Kovy, Nikol Leitgeb, Leoš Mareš a Anna Šulcová. Do první desítky se dostal Mikýř a Erik Meldik
Jak se mění česká influencerská scéna? Podle pravidelného Influencer monitoru Centra marketingového výzkumu a tržních analýz Fakulty podnikohospodářské VŠE se na špici popularity stále drží Kovy, Leoš Mareš a Nikol Leitgeb (dříve Štíbrová). Do první desítky nejznámějších osobností se dostal Martin Mikyska alias Mikýř a Erik Meldik.
V posledních třech letech se čeští influenceři, kteří byli respondenty spontánně zmiňováni jako první (tedy Top-of-Mind influenceři), příliš nemění. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Influencer monitor, který každý půlrok připravuje Centrum marketingového výzkumu a tržních analýz na Fakultě podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze.
Mezi nejčastěji spontánně vybavovanými influencery se ve všech již osmi výzkumných vlnách objevuje vždy Kovy a Leoš Mareš. "Ty lze tedy považovat za dva nejstabilnější a nejznámější české influencery," říká Radek Tahal, autor Influencer monitoru, který působí na Katedře marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE.
Leoš Mareš se nyní nachází na třetí příčce nejčastěji spontánně vybavovaných influencerů, kterou sdílí s Annou Šulcovou. Ta se přitom ještě před půlrokem do pětice nejslavnějších influencerů nedostala. Na druhé pozici se s Marešem znovu vystřídala Nikol Leitgeb. Kovy je stabilně na prvním místě.
Za Kovyho, Nikol Leitgeb a Leoše Mareše s Annou Šulcovou se zařadila Nikola Čechová alias Shopaholic Nikol. Páté místo sdílejí Petr Mára s Sugar Denny. TMBK tak z první pětky, která je fakticky první "sedmičkou", vypadl.
Mikýř a Erik Meldik vyřadili z top 10 influencerů Petra Máru a TMBK
Pokud sledujeme spontánní výbavnost bez ohledu na
pořadí, ve kterém je respondenti zmiňovali, pak mezi nejznámějšími deseti
českými influencery jsou Kovy, Nikol Leitgeb, Leoš Mareš, Anna Šulcová, Kazma,
Jirka Král, Shopaholic Nicol, Kazma a Sugar Danny. Na páté místo poskočil
Martin Mikyska alias Mikýř, na šesté Erik Meldik. Poslední dva zmínění tak z
top desítky vyřadili TMBK a Petra Máru.
"TMBK tak své dosud nevídané umístění v Influencer monitoru neobhájil. Klesla také oblíbenost Sugar Denny, jejíž známost v průběhu roku 2022 naopak významně vzrostla. V poslední vlně průzkumu také vzrostl podíl lidí, podle kterých už je Sugar Danny okoukaná," doplňuje Tahal.
Stejně jako v předchozí vlně Influencer monitoru za nejvíce "okoukaného" influencera respondenti označují Annu Šulcovou. Během posledního půl roku počet lidí, kteří si ji přejí vídat méně často, vzrostl razantně, a to z 23 % na 53 %. Razantně v poslední době ale rostla i její známost
"Znalost osoby či značky s sebou může nést pozitivní i negativní emoční
náboj. Vysoké povědomí je nicméně báječný stav pro další marketingovou práci,
kdy je možné zjišťovat důvody nasycenosti a okoukanosti, a vhodně s takovými
informacemi do budoucna pracovat," komentuje Tahal.
Obliba TikToku stále roste
Výzkum se pravidelně zaměřuje také na to, jaká
sociální média mladí Češi nejčastěji aktuálně využívají. Na první třech
příčkách se v posledních vlnách Influencer monitoru stabilně drží Instagram,
Facebook a Youtube. Všechny tyto zmíněné kanály využívá přes 92 %
dotazovaných. Ostatní sociální média jsou mladými Čechy využívána se značným
odstupem. Nadále roste obliba TikToku, který dle poslední vlny průzkumu využívá
43 % respondentů. "Téměř s jistotou lze říct, že v další vlně Influencer monitoru
bude TikTok ve společnosti ještě rozšířenější," předpokládá Tahal.
O
Influencer monitoru
"Spolupráce s influencery je dnes již zcela běžnou součástí public relations. Influenceři dodávají značkám a jejich produktům kredibilitu, která je dnes tolik potřebná. S pomocí influencerů navíc mohou firmy oslovit i cílové skupiny, které jsou médii obtížněji zasažitelné, jako jsou např. mladí lidé. Cílem periodického výzkumu Influencer monitor je přinášet informace, kdo jsou aktuálně nejznámější influenceři v českých podmínkách a jak je mladí Češi vnímají. Studie se ale zaměřila i na související otázku, jaká sociální média dnes mladí Češi nejčastěji používají a jak se využívání jednotlivých sociálních médií vyvíjí v čase," vysvětluje Tahal z FPH VŠE a dodává, že pro podrobné výsledky průzkumu lze kontaktovat Centrum pro marketingové výzkumy a tržní analýzy.
Influencer monitor už má za sebou osm vln s půlroční periodicitou. Každá vlna proběhla formou reprezentativního výzkumného šetření (kombinace osobního a online dotazování) na cílové skupině mladých lidí ve věku 15 až 34 let. Jednalo se o kvótní výběr podle pohlaví, věkového pásma (v rámci sledované skupiny jsou celkem tři pásma) a regionu. Filtračním kritériem pro zahrnutí do výběrového souboru byla alespoň hodina týdně strávená na internetu. Počet respondentů v každé vlně je vždy přes 400.
Více
informací poskytne:
Radek Tahal
Katedra marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE
radek.tahal@vse.cz
TZ