Recenze filmu Kaskadér

25.06.2024

Film Kaskadér je pocta jednomu krásnému povolání, které kupodivu ještě nezaniklo, ačkoli vás jednak může dostat na invalidní vozík a jednak bylo ohroženo zavedením digitálních efektů. Ty se teď používají, a přece nejsou "hazardéři" ani dnes na odpis, ale dál na rozpisu výplat. Takže mají stále co na práci. Detaily ozřejmí americký film Kaskadér, který se trochu inspiroval známou francouzskou komedií Zvíře, nicméně především americkým televizním seriálem Kaskadér osmdesátých let, který tady neznáme.

Zvíře (1977) je, připomínám, ten snímek, ve kterém hraje kaskadéra Belmondo a herce, za něhož zaskakuje, zosobňuje taky. Má dvojroli. Ale herec je změkčilý, a aniž bych teď chtěl být nekorektní, ani není heterosexuál. Ne že by to rapidně vadilo, ale v novém filmovém příběhu korektní doby 2024 nehraje herce a kaskadéra stejný muž a jsou si jenom podobní. A hercova změkčilost zůstala, to ano, ale homosexualita, ehm, nesmí přijít do řeči. Scenáristi se lekli a na tohle téma se raděj vůbec nebaví. Snad ani nesmí tlačit na pilu, a tak kaskadérem zastupovaný herec pouze na konci prohodí, že má svého dubla vlastně rád, a hned v úvodní společné scéně ho dokonce plácne přes zadek. Tyhle dva momenty ale, sami uznáte, ještě nic znamenat nemusejí. Jsem ostatně názoru "proč to řešit?" a nový film je toho názoru taky, pročež analyzuje jinačí věci.

Proč jsem vůbec zašel do multikina na takovou ptákovinu? To se nevysvětluje lehko, ale nejspíš jsem podlehl dětství. Vlastnímu. A mládí, kdy jsem na bijáky o kaskadérech chodil posedle. I když…

Zas tolik jich neexistuje! Každopádně jsem tenkrát zhlédl vše, co na téma proniklo za Železnou oponu, a první dílo se jmenovalo nejjednodušeji: Povolání: kaskadér (1977).

V originále Stunts. Z trailerů jsem byl natěšen. Ke zklamání nedošlo. Taky mi bylo teprve nějakých třináct. Když jsem ale to samé béčko viděl nedávno podruhé, už mě nenadchlo. Ostatně… Není snadné brát vážně takový film v době, kdy sledují Aleca Baldwina za to, že vinou bůhví koho zastřelil kameramanku.

V Povolání: kaskadér totiž umírá jeden titulní hrdina za druhým… a policie sice není ignorována, ale fakticky jako by neexistovala, takže musí jednat - v pomyslné roli Columba - bratr prvního ze zabitých.

Tento film režíroval schopný Mark Lester (*1946), tvůrce pozdější Žhářky (dle Stephena Kinga) a vcelku geniálního Komanda (1985) s Arnoldem Schwarzeneggerem, a těžko říct, zda byl i pod vlivem toho snímku Richard Rush (1929-2021), když psal scénář The Stunt Man alias filmu nás populární pod titulem V roli kaskadéra.

Jako scenárista a režisér v jednom se Rush pokusil "o něco víc" a povedlo se mu to. I dík tomu, že role bohorovného (z jeřábu lidské červy navigujícího) režiséra zaujala herce Petera O´Toola (1932-2013). Hraje tak psychopata a megalomana Eli Crosse, nutícího nebohého veterána z Vietnamu (jehož bůhvíproč honí policie) pracovat jako kaskadér, když předchozí hrdina-kaskadér zahynul.

Už sama myšlenka "schovávačky" uprostřed filmového štábu ujde. Další body sbírá legendární herec Lawrence z Arábie, který sice nikdy žádný film pro kina sám nerežíroval (jen jeden pro televizi, a to ve spolupráci), ale nejednou byl režiséry postrkáván jako figurka a jistěže i poněkud vytáčen. Nasírán. Tak si vzpomněl. Tady. Pomyslně jim to vrátil. Ale je taky pravda, že spíš ztvárnil výstředníka a že žádný skutečný režisér by se při podobném "hraní si na Boha" u vesla dlouho neudržel. Tento je ve hře a fanaticky věří, že účel světí prostředky. Život herce pro něj neznamená asi nic. A jeho chorobná posedlost dělá z herců právě jen šachové figury. Na druhou stranu…

Brát režiséra Eliho jen jako "magora", je omyl. Ona postava je záhadná. Možná trochu šílencem, ale taky učitelem života a polovědomým terapeutem. Zajatec, který mu traumatizován padne do pazourů, natáčení ostatně přežije (a přežil už Vietnam, a to ještě nebyla hra), a ač to zní kýčovitě, stane se ve finále a po zkoušce chlapem.

O´Toolovu postavu lze tedy interpretovat i pozitivně a na Oscara byl film ostatně nominován hned ve třech kategoriích. Oproti němu notně pokulhává snímek Hooper (1978) s Burtem Reynoldsem. Taky znám z mládí. Titulním hrdinou je hollywoodský kaskadér Sonny Hooper, jenž právě pracuje na filmu Špión, který se smál nebezpečí.

Sám taky neví, co je strach, ba je zbrklý, a jeho starostlivou ženu hraje Sally Fieldová. Utkví zvlášť finální scéna skoku, kdy musí hrdina mj. projet vozem po trase, na niž se po řadě kácejí tovární komíny. I tenhle film zaznamenal nominaci na Oscara, a kdyby nic jiného, je totální poctou kaskadérské řeholi. A neskáče tu Reynolds, nýbrž pravý kaskadér Robert Orrison.

Skákat musel. Nebylo to ještě možné vyměnit za "haldu pixelů"! To lze až dnes. A částečně tomu tak ostatně je právě ve filmu Kaskadér s Ryanem Goslingem v titulní rolia Emily Bluntovou v roli režisérky. Ten je, jak řečeno, adaptací stejnojmenného televizního seriálu z osmdesátých let (1981-1986), ve kterém (taky) perlil fiktivní kaskadér Colt Seaver, tehdy ovšem ztvárněný Lee Majorsem (*1939), který zde má jen malou roli.

Nynější podívanou napsal Drew Pearce (*1975), spoluautor známých sérií Iron Man a Rychle a zběsile, a podle mě nebezpečně lavíruje mezi vážným holdem kaskadérčině, komedií a parodií. Nadsazený je přece už film, jehož vznik zde sledujeme, a do nadsázky bohužel sklouzávají taky scény z prostředí filmového štábu. Co ve Zvířeti fungovalo bez problémů, funguje tady jen chvílemi. Doložit mohu na více příkladech, ale napadá mě daleko jednodušší srovnání. Viděli jste Svěrákovu/Smoljakovu/Podskalského komedii/parodii Trhák?

Podle mého názoru má velmi podobný problém. Tematika je sice úplně odlišná, ale v obou případech se "tluče" komediálno, parodie a vážno.

Trhák z toho nakonec ještě vybruslil dobře a jistě si vybavíte scénu, kdy dá Smoljak předčasně signál k vyhození vesnice do povětří, načež ho za humna pronásleduje Petr Čepek v roli producenta. Kaskadér obsahuje obdobnou scénu, a ta moc nefunguje. Kaskadér obsahuje i konglomerát dalších úžasných momentů, ale dohromady to všechno drží chabě. Opravdu nechci tvrdit, že jsem se v kině nebavil. To ne. Ale taky jsem četl seznam adeptů na hlavní roli, kteří si tedy scénář přečetli předtím, než couvli. A mladí už to nechopí, ale já nemohu než po vyjití ze sálu opakovat: "Zlaté Zvíře. Zlatý film V roli kaskadéra."

Ivo Fencl

The Fall Guy. Napsal Drew Pearce. Režie David Leitch. Hrají Ryan Gosling, Emily Blunt, Lee Majors a další. USA 2024. Stopáž dvě hodiny a šest minut.

Fotka od Franck Barske z Pixabay