Recenze knihy Lucasovy války od Laurenta Hopmana
14. května se dožil osmdesáti americký režisér George Lucas. Svět filmů Star Wars, který vysnil, je dnes autorskoprávně chráněn, tak jako tamní hrdinové a některé názvy. Universum sice koupil Disney, ale společnost Lucasfilm Ltd. nezanikla a rovněž George Lucas žije, ačkoli tu nemusel být třeba již od 12. června 1962, kdy měl těžkou autonehodu. Jezdil totiž jako blázen. Argem právě česky zveřejněné komiksové album Lucasovy války obdobně tomu netají, že býval v dětství čtyřkař. Dařilo se mu vlastně jenom v hudební a výtvarné výchově. "V jádru nebyl zlý," zvíme z tohoto komiksu. "Jen jevil hluboký nezájem o všechno, co se po něm chtělo."
"Kněz mi říkal, že už tě tři týdny neviděl na katechismu," stanul ve dveřích jeho pokoje otec. Lucas na to: "Katechismus je ještě větší votrava než škola, už tam nechci chodit." A malý hrdina, jehož provází síla, usedá na kobereček proti televizi, kde dávají Flashe Gordona. "Naposled, Georgi: mazej posekat trávník!" říká tatínek. "Ne, to je moc těžký a otravný." Je přesto vyhozen na zahradu, stane u sekačky: "Klidně sekat budu," ubírá, "ale ne s touhle rachotinou." Jde a za veškeré vlastní úspory koupí novou, moderní, lehkou sekačku…
Album s tímto kresleným seriálem bylo vloni dokončeno ve Francii v rámci nezávislé badatelské činnosti nadšeného scenáristy Laurenta Hopmana a ještě nadšenějšího kreslíře Renauda Rochea. Nejde o plagiát Hvězdných válek, anebo jejich parafrázi či parodii. Jedná se o dokument, kde autoři sáhodlouze vypisují veškeré použité zdroje. Uzdu fantazii popustili také, ale minimálně. Pouze na několika místem a v rámci potřeby domyslet jen krátké sekvence Lucasova života; tak například v momentech jeho prvních setkání se Stevenem Spielbergem nebo budoucí manželkou. Album není autorizováno, ale patrně by je Lucas "v pohodě" autorizoval, kdyby si našel čas. Není důvodu zapovídat fikci tohoto typu, pokoušející se o maximální životopisnou pravdivost a reflektující až bolestně nepochopení, které provázelo Lucasovy snahy až takřka do roku 1977, kdy měly Hvězdné války premiéru a kdy zaznamenaly nevídaný, neskutečný a pro většinu kritiků neuvěřitelný úspěch.
Ohledně Lucasova dětství a studií na univerzitě čerpal Hopman z četných zveřejněných rozhovorů a prací Dale Pollocka (1983), Johna Baxtera (1999), Chrise Taylora (2015), J. W. Rinzlera (2008), Marcuse Hearna (2005), Pamely Ridderové (2002) nebo Johna Culhanea (1982). Co se týká autonehody, která otřásla i Lucasovou psychikou a snad jej specificky popostrčila, Roche ji zprvu vyobrazil jen krátce - a tuto tabuli zveřejňuje na konci alba.
Pak došlo k úpravě, aby dopravní nehoda získala patřičný prostor. Nevím, zda právem, ale pracovalo se tu na podkladě velmi detailního líčení, které zveřejnily místní noviny. Je zachycen dokonce i typ bezpečnostního pásu, který byl obdobou toho "bříšního" v letadlech a který Lucas do vozu osobně vmontoval! Pás při nárazu pukl, Lucas byl vymrštěn a let prostorem ho zachránil před jistou smrtí.
Komiks sleduje i opatrné oťukávání budoucí manželky Marcie, vznikl sci-fi filmu THX a následně i komerčněji míněného snímku Americké graffiti. Vztahy s Francisem Fordem Coppolou, Stevenem Spielbergem (jako jediný Lucasovi vždycky věřil), Brianem De Palmou anebo Martinem Scorsesem. Album detailně zachycuje i casting a konkurz na Star Wars a práci na řadě variant scénáře. Psaní Lucasovi nikdy moc nešlo. Měl ale silnou vizi, urputnost a i určitou schopnost dělat ústupky. Sociálně komunikativní, pravda, příliš není.
Nikdo dnes už také jistě nebude popírat, že je příběh Válek jemně inspirován Kurosawovým bijákem Tři zločinci ve skryté pevnosti.
Už tam funguje generál (byť
samurajský), který je posledním představitelem starého řádu, už zde má Akiro
princeznu, která se pokouší zachránit svůj rod, už tady je komický pár sedláků,
kteří se bez ustání hašteří. Lucas poslal do všech velkých filmových studií
nejprve jen synopsi a kupříkladu David Picker v United Artists ji moc nepochopil.
A pokud snad i ano, lekli se speciálních efektů.
V Universalu si námět přečetl Ned Tanen a Lucas mu připadal "úplně nemožný". Hádali se. Jeho dílo považoval za hovadinu.
Ve 20th Century Fox jim zase synopse připomínala blábolení adolescenta, ale bylo to aspoň to jediné studio, které projevilo zájem, takže v srpnu 1973 došlo k podpisu předběžné dohody.
Zdaleka ale nebylo vyhráno. Film vznikl po mnoha dalších potížích a Lucas byl obklopen nevírou "znalců" a výsměchem vlastního štábu. Steven Spielberg nicméně doporučil příteli hudebního skladatele Johna Williamse (Čelisti), a ten zas akceptoval Lucasovu vzpomínku na hudbu z filmu Kings Row (1942):
Komiksové album Lucasovy války se věnuje také herecké práci a poměrně dost rolím Petera Cushinga a Aleca Guinnesse. To byly velké hvězdy, ale vzájemně si (velikost nevelikost) přiznali, že scénáři moc nerozumí.
Další problém vznikl, když se Lucas rozhodl odpravit Obi-Wana při souboji s Darthem Vaderem, a to už v půli filmu. Aleca Guinesse to rozladilo, posléze chtěl z natáčení odejít; ale přece se nechal přemluvit a zůstal.
Roli princezny mohla získat Jodie Foster, ale nebyla tenkrát ještě zletilá. Nahradila ji Carrie Fisher a my vidíme na víc než půli stránky, jak jásá a skáče, když se stává Leiou. Ani ona, ani Harrison Ford (jehož roli ostatně málem získal Christopher Walken) nesmlouvali o podmínkách a během natáčení se - navíc - stali milenci. To komiks zachycuje velmi cudně, ale nepochybně i pravdivě.
Je jistě ohromné prožit příběhy Star Wars či Imperium vrací úder, ale zde se podařilo, že jsme takřka stejně strženi vhledem do osobnosti George Lucase. Do bytosti velmi uzavřené a specifické, která dlouho překonává protivenství, až už pomalu sama nevěří, že to dopadne. A ono to dopadlo víc než dobře. Větší úspěch a zvrat snad Hollywood nezažil.
Než se do práce pustil kreslíř Renaud Roche, už dávno byl fandou ságy a zkoumal ji občas skrz vlastní črty. Pro album vyzkoušel několik výtvarných stylů, jak tvrdí, a prvý byl realisticky detailní. Opustil ho. Časově by to bylo příliš náročné; jednalo se o 200 stran a on se také nechtěl moc nechat svázat ohledně výrazů ve tvářích. A tak se rozhodl pro jednodušší cestu, ale i ta je precizní kresbou, byť stylizovanější.
Nejtěžší prý bylo zachytit Carrie Fisher. Znamenala oříšek. Krásnou princeznu nesmíte zkazit. A Harrison? Ani on nemá obličej, který se zachycuje snadno. Ještě těžší je přenést do kreseb aspoň kousky jeho charismatu a kouzla. Každopádně je výsledek takový, že vám umožní účastnit se natáčení, vstoupit do zapovězených kuloárů plných nevěřících Tomášů a snad i pochopit George Lucase.
Odkaz pro objednání knihy: Lucasovy
války - Laurent Hopman, Renaud Roche | KOSMAS.cz - vaše internetové
knihkupectví
Autor: Ivo Fencl