Recenze: STAR WARS – Poslední z Jediů

15.12.2017
Hledání rozervaného nitra v duši mladých lidí bojujících proti svým rodičům. V předaleké galaxii. A před dávnými časy.

Uvelebil jsem se do stejného křesla v našem provinčním 4K kině, do jakého jsem před téměř dvaceti lety usedl na nevyretušované Hvězdné války IV - Nová naděje, které se k nám dostaly s koncem Studené války.

Ten slastný pocit, kdy do vašich uší udeří fanfáry a na pozadí vesmíru putuje do ztracena nápis STAR WARS spolu s textem, vysvětlující jakýsi předchozí děj. Hudba jak z pera Arama Chačaturjana dozní a už se můžeme vrhnout do nějaké té války, případně kosmické bitvy.

Avšak pozor. To, co se stalo legendou, ožívá dnes jako strategický byznysplán. Noví tvůrci čerpají z oblíbených trademarků, ale tvoří zcela jiné příběhy, příběhy trochu podobné, ale působí poněkud odvařeně.

Ano, nacpou tam sice Tří pyja, nacpou tam zeleného skřítka Yodu, ale chybí jim to podstatné, co zavdalo právě kultu Star Wars - fungující pravidla dobrého příběhu. Takže třeba nedostatek hrozby, zla, padoucha, jakkoliv to chcete nazvat, prostě Darth Vadera. Samozřejmě chápu, že přímo on už tam být nemůže.

Nejnovější Star Wars je opulentní podívaná s nekonzistentním dějem o hledání konfliktu uvnitř rozhárané duše mladých lidí a to není Star Wars, jak si jej pamatuji. To je hezky zabalená blbost pro děti.

Zatímco ko(s)mické impérium s gigantickou flotilou marně plýtvá lasery na malý křižník takzvaných rebelů, hlavní tahoun příběhu, mladá džedajka Rey telepaticky komunikuje se svou nemesis, synem princezny Leiy, Benem Solem známým spíše jako Kaylo Ren. Ten ji asi sedmkrát (nekecám) řekne, že musí v sobě najít konflikt (WTF?). A ono je to celé o hledání vnitřního konfliktu. Ten nakonec vzniká jako jakýsi genderový boj. Staří proti mladým. Více zápletky se dalo najít v jednom každém díle Battlestar Galaktiky nebo Firefly. Pardon.

A hvězdná válka tam není žádná. Sledujeme jen kraťounkou bitvu, která končí únikem meziplanetárních autobusů na solnou planetu. Tato bitva je klíčová a nosná pro celý film, doprovází jej podružné akcičky, které jsou samozřejmě tradičně starwarovsky dobré. Přichází také famózní mexická verze Brada Pitta, maestro Benicio Del Toro, který předvede vynikající postavu, která jednak strčí všechny přítomné padouchy do kapsy, a jednak by si klidně zasloužila vlastní spin off. Del Toro zde mixuje své někdejší výborné role, Fenstera z Obvyklí podezřelí a Dr. Gonza ze Strach a hnus v Las Vegas. Už jen kvůli němu se na snímek vyplatí zajít. To je prostě machr, uvidíte sami.

Oproti němu k mému překvapení hlavního padoucha Kylo Rena hraje dvojník Pavla Lišky. Budete se možná chtít smát a čekat, kdy zase začne žertovně kokoktat.

Navzdory podivnému příběhu bez silných stránek, bez silných postav, nabízí osmý díl úžasné reminiscenční záchvaty, které potěší každého přestárlého nerda. Ale, jak už jsem zmínil, jeho bude trápit celá ta stylizace pro mládež, totiž ta jejich duševní rozervanost bojující s moudrostí stáří. Tam se asi mají najít, přijít si na své a v hezkém pozlátku tak přijmout sdělení. Porozumět rodičům?

Když jsem před dvaceti lety civěl s otevřenými ústy na Novou naději, byl jsem tak zcela pohlcen nejen atmosférou danou úchvatnou vizualizací, ale právě i příjemným monomýtickým příběhem. Z rozpačitého hocha se stal oslavovaný pilot, který zničil strašlivého nepřítele a ještě objevil své telepatické a telekinetické schopnosti pro další boj...

Nyní se vrací stylizován jako jeho někdejší mentor z OBI, Van Kenobi, a na stará kolena tasí svou modrou zářivku. Popravdě Luke Skywalker dává nejvíce dýchnout oněmi starými časy, starými Válkami. Budete se z něj radovat, pakliže vás bude "konflikt" mladých v tříhodinové stopáži mírně nudit. Zaujme i jeho proměna v galaktického Ježíše a to přitom půlku filmu chodí po ostrově jako John Locke ve Ztracených.

Někdy vás potrápí scenáristické berličky i nedostatky, řeknete si, jak mohli imperialisté tak rychle dostat všechny ty stroje na tu solnou planetu, ale to se ostatně u Star Wars nikdy neřešilo. Ani vás nebude trápit rasové souznění mezi černochy a asiaty. Jde přece o vesmírné bitvy. A co se týče bitev, zdá se, že tvůrci více tlačí na realističnost celkového vizuálu a ty vybuchující koráby si jednoduše užijete jako nikdy.

Docela mě mrzelo jakési scenáristické odbočení, poučení o pozadí válek obecně. Totiž o tom, jak na každé válce někdo jiný vydělává balík. Prodejem zbraní oběma stranám. Jako ok, to přece víme, ale zde vám předloží obrovské impérium s gigantickým arzenálem lodí a zbraní a protistranu Rebely, kterých je zhruba dva tucty. No, to musí být byznys jako kráva...

Poslední z Jediů má mnoho svých kladů a důvodů, proč na to vyrazit. Ono je to vlastně stejně povinnost. Avšak se může stát, že vás tam bude něco pořád strašně štvát, pořád budete čekat na ten mega konflikt, na příchod zla, které tam není. Ani ten zlý imperátor Snoke nevyděsí. Je jen takovým strejdou z kosmické lodě. Nechci však hanit milovanou sérii, vyznavači space opery a vůbec všeho, co se motá vesmírem jako vodoměrka pod vodopádem, spokojeně zatleskají, přijdou si na své. A zřejmě budou vyžadovat opětovnou podívanou. Proč ne, to chce. V detailu je to mástrpiss.

HODNOCENÍ 7/10

Zažil a sepsal Michal Březina