Recenze: The Umbrella Academy
Seriálový nářez, který potěší každého fanouška časoprostorové turistiky. Recenze Michala Březiny
Gerard Way, člen hudební skupiny My Chemical Romance, spíchl před lety (2007) husté omalovánky pod křídly Dark Horse Comics. Loni se předlohy chopili seriáloví tvůrci a uhnětli z toho desetidílnou sérii. Série máme vlastně už dvě a dle všeho se můžeme těšit na další.
SUPERHRDINOVÉ OPĚT TROCHU JINAK
Na obrazovce se nám scházejí hrdinové oplývající takřka nadpřirozenými schopnostmi, jenom jednoho se jim nedostává – milého rodinného soužití. Totiž takhle, to bylo tak: v roce 1989 během vskutku krátké chvíle otěhotnělo a vzápětí porodilo 43 žen. Celé těhotenství lze počítat na minuty. Jistý tajnosnubný a očividně excentrický milionář adoptuje sedm z nich (těch narozených dětí, samozřejmě). Tyto děti pak do věku jejich zralosti trénuje v boji proti zločinu. Nejsou však ledajakými bojovníky, každé jedno dítě má specifickou superschopnost. Otcova výchova je však velmi tvrdá a psychika dětí… no, řekli byste, že nejsou zcela zdrávi.
Zastihneme je v momentě, kdy ani oni samy neznají plný "rozsah" svých schopností. Navíc si v osobním životě každý z nich dost zoufá. Jeden je navíc už dávno mrtvý. Ben zemřel v boji. Chlapec asijského původu, uměl se proměnit v zabijáckou chobotnici. Jiný chlapec, alkoholik Klaus, ovšem umí hovořit s mrtvými, a tak bere Benova ducha všude s sebou. My o něj zkrátka nepřijdeme. Sedmým členem rodinného klanu superhrdinů je Vanya, kterou všichni považují za jedinou bez schopnosti.
Celý cirkus odstartuje smrt jejich despotického otčíma/milionáře. Děti, nyní už vlastně takřka třicátníci, se po dlouhé době scházejí na tatíkově pohřbu a zde právě začíná celé jejich dobrodružství.
ČASOPROSTOROVÁ CHYBA
Úplně jsem zapomněl zmínit, že rodinu opustil kromě Bena ještě jeden jinoch, ten který umí narušovat časoprostor. Při hádce s otcem u oběda jaksi proskočil do budoucnosti, kde prožil téměř celý svůj život, a vrátil se až na pohřeb, ovšem opět v těle chlapce. Tento (nenazvaný jinak než Číslo pět či Pětka), přináší hrůznou zprávu, že za deset dnů od pohřbu celý svět skončí. Jak a proč ovšem netuší. Partička musí spojit své síly a katastrofě zabránit. Z toho je patrné, že Pětka prožil svojí budoucnost v drsném postapokalyptickém světě, ve kterém se ocital úplně sám a po nocích akorát klátil figurínu z výlohy.
Svět odvážné sedmy není ale úplně tak normální. Během deseti dílů jednak sledujeme boj o záchranu všech lidí na Zemi, ale také odhalujeme další podivné okolnosti, které pak dostávají konkrétnější rámec až s druhou sezónou. Například odhalíme, že existuje jakási Komise – organizace strážců časoprostoru, která hlídá dějiny, aby se vše odehrálo tak, jak by mělo, alespoň podle představ oné Komise. Postupně odhalíme i tajemství onoho výstředního milionáře – to patří k téměř nejvíce zajímavému. Kdo to sakra je a proč disponuje nevídanými technologiemi? Proč byl na ty děti takový pes? Proč ze všeho nejvíce dusil právě sedmičku Vanyu?
KOLOSÁLNÍ POČIN
Na rozdíl od všech těch superhrdinských bijáků se zde prakticky nedočkáme žádné opulentní akce překypující explozemi a padajícími vrtulníky, i když sem tam se přeci jen urodí přestřelka nebo parádní ukázka schopností jednotlivých person. Dočkáme se především pěkného příběhu s tzv. postupným odkrýváním, zajímavými zvraty a co hlavně neotřelými postavami. A to vše v doslova vynikajícím vizuálním hávu (zejména retro kabátek šedesátých let v druhé sezóně), okouzlující hudební podkres nevyjímaje, a konečně i humorné stránky věci. Ten humor, sice se pořádně zařehtáte jednou dvakrát za díl, ale stojí za to. O ten se tu starají takřka všichni mužští sourozenci: věčně sjetý Klaus, natvrdlý obr Luther, natvrdlý nožíř Diego i superinteligentní teleportér Pětka, pořád jako kmet v těle chlapce, a naopak na vážnou strunu zahraje violoncellistka Vanya i poslední z ekipy, Alisson, která má dar ovlivňovat svobodnou vůli druhých. Aby té srandy nebylo málo, na scénu vstupují časoprostoroví zabijáci Hazel a Cha-Cha (maskovaní za Mikimause). Jestli vás neosloví kdokoliv z výše zmíněných, gerontofilní likvidátor Hazel v podání Camerona Brittona (Ed Kemper v Mindhunters, Richard Jewell v Manhunt 2) vás dostane určitě.
I když se zase jedná o záchranu světa, i když se zase cestuje zpět v čase, aby se opravilo, co se nepovedlo (jak hrozně klišoidní, že?) seriál si jednoduše zamilujete a dokonale si jej užijete do poslední minuty.
- - -
Recenze Michal Březina